RSS

Правопис, граматика

27 Окт

Моето местенце все пак е неразривно свързано с езика (така си избрах, така се получи и няма как да е иначе, понеже езикът е една от любимите ми теми).

Обичам да ви разказвам истории, затова ще започна с тази: тя се случи в един работен ден. Имаше дискусия по граматически въпрос, при което аз обясних и аргументирах своето твърдение. Шефът ми ме изгледа и попита дали не съм филолог, понеже добре съм го обяснила.

Не, не съм филолог :). Но някога доста отдавна се случи друга история – майка ми бутна един учебник на някакъв професор под носа ми и се възмути как може да е професор, а да пише толкова неграмотно. Тази случка и вероятно отношението на мама към езика ме накараха аз самата пламенно да желая да пиша перфектно. Това се случи в ученическите ми години. И от тогава до днес не спирам да се старая да пиша по-правилно, по-грамотно и да карам, до колкото мога, хората около мен също да го правят.

И да, аз също не пиша перфектно. Допускам грешки – например редовно бъркам „о“ и „у“. Понякога бъркам пълен и кратък член. Понякога бъркам „и“ и „й“. А вчера установих, че съм била заучила едно правило съвсем накриво.

Искам да обобщя този увод: за мен е въпрос на лична чест и на обич към езика и българското да пиша грамотно. И в това отношение съм „сбъркана“ – в повечето случаи с един поглед откривам грешките в текстовете  – правописни, пунктоационни, граматически и стилистични.

Аз вярвам, че всеки може да се научи да пише (по-)грамотно като само отдели известно време и внимание. И затова започвам тази инициатива – да споделям различни правописни и граматични правила така, както са най-лесни за запомняне. Пак казвам – аз не съм филолог и също допускам грешки. Затова тази тема искам да е не просто „тема с продължение“, но и взаимоучителен похват. Т.е. ще се радвам, ако има с кого да дискутирам наученото. И много ще се радвам, ако някой поправя моите грешки. А за проверка на твърденията, възнамерявам да си купя новия речник, когато излезе.

 

 

Вашият коментар

 
