RSS

Най-важната задача между 20 и 30

27 Апр

Между 20 и 30 ще волю – не волю ще научите много неща – за вас, за света, за хората (вж приложената статия например). Каквото и да научите или не научите, ще определи по-нататъшния ви живот. И едно от тези неща е катастрофално.

Приоритети

Това е времето, в което да научите приоритетите си. Кое стои най-горе? След него? После? И после цял живот се водите според това.

Забележка: списъкът не е вечен – най-вероятно ще претърпи множество изменения.

Как да го съставите? Помислете си какво е най-важно за вас. Бог? Семейство? Тишина и комфорт? Чистота? Приятели? Работа? Пари? След това се запитайте – „В ситуация на живот и смърт какво ще избера?“. Подредете го и винаги го имайте предвид при изборите си. Можете да го запишете на тефтер, на стената, в „облака“ – не е важно. Важното е да го знаете.

Предимства: винаги когато трябва да избирате, знаете какво да изберете. Без да си знаете приоритетите, ще се лутате и ще харчите ценни ресурси на вятъра (за два от тях по-долу). Това, естествено, не е напълно грешно и вредно – иначе няма как да научите приоритетите си. Но ресурсите са ограничени и изчерпаеми и стават все по-малко. Затова след един момент трябва да ги подчините на приоритетите си.

Или както прочетох вчера (вж по-долу): „Не че нямаш време да изчистиш гаража. Просто не ти е приоритет“

Време

Това е най-ценният ресурс, тъй като никой не може да ти го даде и никак не можеш да си го върнеш. Съвършено ограничено. И в неговите рамки трябва да свършиш „всичко това“. Ако не си определиш приоритети, нищо няма да свършиш. Разпределете времето според приоритетите си. Първо най-важното, после всичко останало по реда си. Ако идете на кафе с приятели няма да изчистите. И обратно.

Пари

Научете за парите. Когато вземете първите си собствено заработени пари, ще искате да се поглезите. Направете го.

В един момент обаче ще започнат да не стигат. И тогава трябва да „отрежите“ нещо. Какво – отново зависи от приоритетите. Ако нямате такива един ден ще се събудите с три гардероба дрехи, 100 чифта обувки и Бог знае какво. И няма да има къде да го сложите, и няма да ви трябва, а парите са си заминали.

  • Харчите за глупости

Не ми вярвайте, а проверете – на човке му трябва в действителност много малко (един куфар 50 кг). Останалото е комфорт и след това лукс. Имате ли пари за тях? Не ви ли трябват за по-важни неща.

  • Позволявайте си

въобще не казвам с корното, че не трябва да си позволявате по нещо „забранено“ от време на време – напротив. Ако се сдържате прекалено дълго, накрая просто ще похарчите всичко спестено за глупости. Определете месечен бюджет за фонд „И аз съм човек“. И не го надхвърляйте

  • Заделяйте

Не харчете 100% от приходите си. Иначе много скоро ще се окажете на минус. Само един непредвиден разход и иначе добрата ви финансова дисциплина отива по дяволите. 10, 20 или 50% – няма значение (т.е. има, но не е най-важното) – определете колко ЩЕ заделяте и заделяйте всеки месец. И не по-малко от определеното.

  • Контролирайте

Съставете бюджет с отчет на горните съвети. Предвидете за кое колко ще отделите (в конкретни цифри и проценти)  и спазвайте разчета. Ако го нарушите, вземете съответните мерки за планирането и изпълнението.

Ресурси:

http://binar.bg/39528/10-tegavi-istini-za-zhivota-koito-nauchavash-mezhdu-20-i-30/

“Спри да хленчиш! Размърдай си задника!” от Лари Уингет

Advertisements
 
 

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: